18 Kasım 2013 Pazartesi

Tarihte Bugün - Diskotek Gibi Köşe - 18 Kasım


ARTIK ÇOK GEÇ YALVARMA

Dönüş yok o yıllaraaa, bil ki sana bu son... Öhüm... Merhabayın dayı oğulları ve teyze kızları... Şimdi arkanıza yaslanın, sonra biraz öne eğilin, hah tamam kal öyle... Ve okuyun... 

18 Kasım 1896

Efendim, şimdi bu Fransız Lumiere kardeşler var. Bizim Yurtseven Kardeşler gibi ama fransızca konuşanı işte. Bunlar Paris'te (ya nerde olacağıdı ya) "La Ciotat Garı'na Trenin Varışı" adlı saçma bir filmi gösterime sokuyor 1895'te. Daha sonrasında bir Alman Yahudisi olan Sigmund Weinberg (hele hele) aynı filmi Galatasaray'dan aşağıya inerken bi' birahane var bildin mi? Hah işte orada gösteriyor bu. İzleyiciler arasında gazeteci-yazar Artin Kılkuyruk Efendi de var tabi. Filmi izleyen Artin efendi, ertesi günkü mecmuasında bu güzelim film için şöyle yazıyordu ve tarihe ilk gerizekalı film eleştirisi olarak geçiyordu cancağızlarım. Bakalım görelim ne yazmış.

"Dün akşam vakitlerinde, Pera'dan aşağıya iner iken, Galatasaray civarlarında bir kalabalık güruh gözüme ilişti efenim. Merakımı celbeden söz konusu gruba dahil olduğumda, bir meyhaneye gittiklerini fark ettim. Ben de peşlerinden seyirttim. Bir de ne göreydim a dostlar? Meyhane sahibi Sigmund, meyhane duvarında bir le movie canlandırmasın mı? Le movie'yi izledim lakin, filmografi açısından çok karanlıktı. Her şey siyah beyaz olur mu efenim."

Evet.

Artin Kılkuyruk Efendi (dö la!)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder